Alla inlägg den 18 maj 2008

Av agneta - 18 maj 2008 10:10

Den nya Cinna

En morgon på väg till jobbet faller Cinna plötsligt ihop på Sveavägen i Stockholm. Efter en operation där hon svävar mellan liv och död vaknar hon upp med förlamning i hela höger sida och utan talförmåga. Hon har drabbats av stroke och afasi. Orsaken är en propp i vänster hjärnhalva.

I samband med Internationella strokedagen visar SVT Caroline Ginners film Den nya Cinna. Här får vi följa 31-åriga Cinna under två års tid efter hennes stroke. Det är en berättelse om en ung kvinna som ser ut att ha fått sin framtid raserad. Istället blir hon lyckligare och upptäcker helt nya sidor, både hos sig själv och andra.


Tidigare levde Cinna ett liv som frilansande skådespelerska och showartist. Hon minglade på fester och hängde på barerna kring Stureplan. Efter stroken handlar varje dag istället om att konfronteras med allt som hon inte längre förmår, minns eller orkar.

Men Cinna vägrar låta sig knäckas och väljer att ta upp kampen mot sjukdomen. Steg för steg försöker hon återerövra det hon förlorat och till en början är framstegen snabba och stora. Förlamningen släpper efter bara några dagar och orden blir fler och fler. Men med tiden går språkutvecklingen långsammare och förlamningen ersätts av en kronisk värk, som hon kommer att få leva med resten av sitt liv.

32 år gammal är Cinna nu sjukpensionär. Hon fortsätter att kämpa, allt mer medveten om att vägen inte leder tillbaka, utan mot något helt nytt. Genom sin sjukdom har hon fått en helt ny syn på livet.

- Jag önskar ingen en stroke, men jag önskar alla en andra chans. Jag fick den, och jag tog den. Mina läkare säger att jag måste lära känna den nya Cinna. Det tar tid, men det kommer.

Caroline lärde känna Cinna för tio år sen, när de båda jobbade på en showrestaurang på Gran Canaria. Efter det utbildade Caroline sig till journalist, medan Cinna fortsatte som artist.

- När jag träffade Cinna efter stroken blev jag så imponerad av hennes styrka. Det var det som fick mig att vilja filma henne, säger Caroline. En film om en ung människa som blir sjuk, skulle kunna vara en väldigt sorglig historia, men tack vare Cinna är det en ljus film med massor av hopp.

Dokumentären Den nya Cinna är Caroline Ginners debutfilm som dokumentärfilmare. Hon har tidigare jobbat som bland annat reporter på Rapport, Aktuellt och nyheterna på TV4.


En underbar dokumentär som innehåller så mycket hopp och glädje och kämparglöd. Om ni inte har sett den, se den här http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1139079

Av agneta - 18 maj 2008 09:33

Sébastien Tellier med låten Divine. han är från Frankrike och är en av mina favoriter. Men jag tror inte att den har någon schans i ESC, det är nog fel forum. Men vi kommer nog att höra den  spelas mycket på radio framöver.

Av agneta - 18 maj 2008 09:21

Serbiens bidrag är en otroligt vacker ballad och är segertippad. Ska Serbien ta hem det i år igen. Orkar vi med en ballad i år med ? kanske.

 Jelena Tomasevic - Oro
Ovido - Quiz & Flashcards